Spektakl Teatru Midraszowego, zrealizowany w konwencji żydowskiego kabaretu z elementami teatru dramatycznego, z muzyką na żywo.
Tragiczna historia znakomitej polskiej śpiewaczki i muzy legendarnej Cafe Sztuka, działającej na terenie warszawskiego getta – Wiery Gran, po wojnie pomówionej o kolaborację z gestapo. Spektakl dotyka zagadnienia jednej z najgroźniejszych skłonności ludzkiej natury – tendencji do plotek, w tradycji żydowskiej traktowanych na równi ze zbrodnią.
Scenariusz przedstawienia powstał na podstawie dostępnych materiałów źródłowych dotyczących Wiery Gran. Spektakl wprowadza nas w kameralny, magiczny świat dawnej Kawiarni Sztuka, w której Wiera Gran była jedną z największych gwiazd, występujących w warszawskim getcie. Jednym z jej najsłynniejszych przebojów, który ponoć „wprowadzał publiczność w trans”, był utwór „Jej pierwszy bal”. Autorem tekstu był Władysław Szlengel.
Motywem przewodnim przedstawienia stała się sprawa posądzenia Wiery Gran o kolaborację z gestapo i pokazanie, jak ogromne konsekwencje niesie z sobą bezpodstawne osądzanie drugiego człowieka. Konfrontujemy się tutaj z mocą „złego języka” (hebr. laszon ha-ra), nazywanego po prostu plotkami, obmawianiem, oszczerstwem, które w tradycji żydowskiej traktowane jest na równi z morderstwem.
„Samotne tango Wiery Gran” w swojej formie pozwala nam zanurzyć się w świat dawnego, żydowskiego kabaretu, w którym dzięki porywającym wykonaniom Wiery, z towarzyszeniem przepięknej muzyki granej na żywo, odnajdujemy ślady wspomnień potarganych, poszarpanych, zniszczonych ludzką zawiścią, fałszem, brakiem zrozumienia, lecz nasączonych obecnością miłości, fascynacji i piękna.